Aalborgenserne er vilde med Letbanen på gummihjul

Siden Plusbussen blev indført i 2023, har det vist sig at være en kæmpe succes. Derfor skal der nu dobbelt så mange afgange og to nye busser til, men ikke alle detaljerne fra Aalborg Kommune er på plads.

Af Mathilde Christine Berggrein, 57915@dmjx.dk

På et fortov på Jyllandsgade ses én ud af de 22 mosaikfliser med temaet Plusbus, der er placeret rundt omkring i Aalborg bymidte. Mosaik: Pia Skak Mortensen, Glad Sol.

I København har de metroen, i Aarhus og Odense en letbane, men i Aalborg har de Plusbussen. Og den er de glade for.

Plusbussen kan transportere 153 mennesker ad gangen, kører på el og er en ud af fire højklassede kollektive trafikløsninger i Danmark. Det er en betegnelse, som dækker over kortere rejsetid, øget komfort og sikkerhed for de rejsende.

Prisen var 507 millioner kroner, hvoraf cirka halvdelen blev finansieret af staten.

Planen var oprindeligt, at Aalborg ligesom Aarhus og Odense skulle have haft en letbane, men det blev ændret til fordel for en Plusbus, der skulle tage to år at lave, men endte med at tage fire.

På trods af forsinkelsen er busserne næsten to år efter indvielsen stadig populære.

Knap 3,8 millioner rejste med Plusbussen sidste år, skriver Aalborg Kommune i en pressemeddelelse.

”Det har vist sig, at mange gerne vil bruge Plusbussen. Set i Aalborg-kontekst er vi rigtig godt tilfredse,” siger Morten Jensen, der er civilingeniør fra Aalborg Kommune.

Grundet populariteten vil kommunen udvide med flere køretider til august, og i en pressemeddelelse skriver de også, at der skal købes to nye busser ind. Men ifølge Morten Jensen er det endnu uvist præcis, hvor mange busser der skal købes, og han forklarer, at de kan tidligst hjule rundt på Aalborgs veje i 2026.

”Målet er, at der skal være flere afgange,” siger han.

Og flere afgange kommer der, men nye ruter er der længere udsigt til.

”Der har været snak om at udvide med en Plusbus-rute mere, men det er lagt på is i øjeblikket”, siger Morten Jensen og tilføjer, at der ganske enkelt ikke er økonomi til det på grund af udgifter i forbindelse med den nye limfjordsforbindelse.

En af de aalborgensere, der savner flere ruter, er Hanne Sørensen. Hun er pensionist og gangbesværet.

”Ruterne passer mig ikke så godt længere, men systemet fungerer godt” siger hun.

Heldigvis er det ikke mange, der har problemer med Plusbussen. Faktisk har Aalborg Kommune ifølge Morten Jensen formået at løse de udfordringer, der har været tidligere.

Det kan være, at det er derfor, at Plusbussen er blevet så populær.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *